I den rådande situationen är det extra viktigt att ta ansvar inför och under resan. Följ alltid råd och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och UD vad gäller resor och resmål. Undersök även vilka regler och restriktioner som gäller inför resan (vissa länder kräver exempelvis onlineregistrering eller hälsodeklaration innan resan), på resan (exempelvis på flygplan och flygplatser), samt på resmålet (exempelvis krav på karantän, coronatest eller munskydd). Observera att förutsättningarna kan förändras mellan bokningstillfället och avresedatumet.
Vanliga frågor och svar
Var kan jag åka på semesterresa?
Vad gäller om jag har en resa längre fram i tiden till ett land dit UD avråder från resor?
UD:s avrådan kan både komma att förlängas eller förkortas. Detta går inte att säga i dagsläget, och vi rekommenderar att följa händelseutvecklingen och avvakta med annan åtgärd för tillfället. Återkom i så fall närmare avresa, eftersom vi just nu i första hand behandlar resor med avresa inom den närmaste veckan.
Varför kan man boka flyg till länder dit UD avråder från resor?
Det kan finnas goda och viktiga anledningar att resa även till ett land dit UD avråder från resa. Oavsett avrådan eller inte måste varje resenär fatta egna beslut om sin resa, och varje flygbolag väljer också om de fortsätter flyga till landet eller inte.
Hur vet jag om mitt flyg är inställt?
Information kring flygstatus finns uppdaterad hos respektive flygbolags hemsida (se länkar till de största flygbolagen längre ner på denna sida). Du kommer även bli kontaktad av oss angående ombokning eller återbetalning.
Vad händer om min charterresa blir inställd?
Respektive charterbolag kommer att kontakta dig gällande av- eller ombokning av din resa. Om du inte hör något från charterbolaget så går det bra att kontakta dem direkt.
Kan jag avboka min resa på grund av oro för att resa?
Om inte ditt flyg är inställt gäller generellt sett vanliga av- och ombokningsregler, beroende på vilken biljettyp du har. Om du bokat paketresa till ett land dit det råder UD-avrådan vid tiden för resan har du rätt att avboka resan, under förutsättning att bokningen gjordes innan det att coronavirusets spridning var allmänt känd. Om du bokat paketresa efter det att coronavirusets spridning var allmänt känd så har Ticket i tillägg till avbokningsavgift rätt till ersättning för de kostnader vi drabbas av till följd av avbokningen.
När får jag återbetalning för min inställda eller avbokade flygresa?
Eftersom vi är en förmedlare av resor kan vi inte genomföra återbetalningen till dig förrän flygbolaget godkänt återbetalningsansökan. Vi kan därför tyvärr inte ange en exakt tidsram för återbetalningsprocessen, som varierar stort från ett par veckor till flera månader beroende på flygbolag och ärende. Vi kommer naturligtvis göra allt vi kan för att få din återbetalning godkänd av flygbolaget så snart som möjligt.